SURINAME PANGI’S

VOORWOORD
Pangi ookwel omslagdoek, deze worden voornamelijk gebruikt onder de Marrons in Suriname. Met name tijdens verschillende inwijdingsrituelen. Daarnaast worden pangi's gedragen tijdens winti gerelateerde gelegenheden. Meer over winti tref je onder deze tekst.

PANGI'S & ON ONE CULTURE

Ik ben van oorsprong van Surinaamse afkomst. Naast onze geloofsovertuiging zijn wij in ons gezin ook opgegroeid met de winti cultuur/religie. Wij hebben dit altijd weten te combineren en een plek kunnen geven. Mijn cultuur is er niet voor niets en mijn voorouders hebben voor mij persoonlijk ook niet voor niets gestreden. Met alle respect voor andere geloofsovertuigingen.
Hoe ouder ik werd des te meer begrip en ervaring m.b.t. de Surinaamse winti cultuur ( religie). De 1 vind zijn/ haar rust  in de Kerk, Moskee, Synagoge of elders, maar helaas is er in de meeste gevallen geen ruimte voor een ander geloof of religie. Voor menig aantal is het "afgoderij"/ "duivels".
Ik vind mijn innerlijke rust en kracht persoonlijk in de kennis van mijn geloof, cultuur & hoe ik deze zelf in vul. Wat goed of slecht is zit immers in your heart, soul and mind. De reden waarom de webshop wordt gecombineerd met Surinaamse cultuur elementen. It's a part of us!
Allereerst gaan wij jullie uitleggen waar de Surinaamse (winti) cultuur/ 'religie' vandaan komt. Hiermee willen wij jullie graag meenemen in ons verhaal. In sommige gevallen bij gebrek aan kennis kun je weleens door anderen in verwarring worden gebracht. Enkele creëren ook een soort angst of afkeer. ' Kennis is Macht', zeggen ze weleens, het belangrijke is daarom dat je de kennis die je vervaardigd een juiste plek kunt geven. Hoe vul jij het in?
WINTI

Om de winti cultuur te begrijpen moet je eerst weten wat een natuurreligie is. Een natuurreligie is een religie dat vooral op natuurverschijnselen zoals donder, bliksem, regen, wind en vuur is gebaseerd. 

Bron: https://www.baaswaterval.nl/suriname-wat-is-winti-cultuur/

Winti is een traditionele AfroSurinaamse religie. De term wordt tevens gebruikt voor alle bovennatuurlijke wezens die door Anana, de schepper van het universum, zijn geschapen. De winti’s zijn door Afrikaanse slaven in de slavernijperiode meegenomen naar Suriname. De wintireligie kent geen geschreven bronnen of een centraal gezag.

 

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Winti

ASPECTEN

De winti’s worden ook wel yeye of konfo genoemd. Alle winti’s bestaan uit goedaardige aspecten (bun-sey) en boosaardige (ogri-sey). De winti’s zijn (deels) erfelijk. De winti’s waken net als de vooroudergeesten over de alle familieleden uit een bepaalde stamboom (bere), die hen eren en offers brengen als dank. Als men echter de spirituele regels en wetten overtreedt kan dit tot vergelding door de winti’s leiden. Men kan tot spirituele verzoening en balans komen door het nemen van bepaalde rituele (kruiden)baden en het verrichten van bepaalde rituele handelingen.

Een mannelijke en een vrouwelijke winti’s krijgen voor de geboorte van een baby de spirituele verantwoordelijkheid over het kind. Zij treden vanaf dat moment op als de bovennatuurlijke ouders (djodjo) van het kind, dat een deel van hun karaktereigenschappen meekrijgt. Het mannelijke gedeelte van de ziel (kra) van het kind is een deel van de mannelijke djodjo en het vrouwelijke gedeelte van de kra is een deel van de vrouwelijke djodjo. De beide kra dragen de mannelijke en vrouwelijke dagnamen van het Afrikaanse volk, Ashanti (die deels tot de voorouders van de Afro-Surinamers behoren). Vroeger werden deze namen ook als persoonsnamen door Afro-Surinamers gebruikt, thans hebben deze meestal een ritueel gerelateerde functie.

 

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Winti

PANTHEONS

Er zijn vier pantheons of groepen. Ieder pantheon valt onder een bepaalde god. Aan het hoofd van het aardepantheon (gron-winti’s) staat Aisa. Zij is tevens het hoofd van alle winti’s. Tata Opete, ook wel Anangka Yaw, staat aan het hoofd van het luchtpantheon (Tapu-Kromanti). In het bospantheon (busiwinti’s) is Tata Bumba of Telele Mbumba de voornaamste winti. Tata Bosu is het hoofd van het waterpantheon (Watra-wenu).

Het aardepantheon met de goden van de aarde of gron-winti’s.

    1. Aisa (wordt beschouwd als het hoofd van de gron-winti’s; tevens Moeder Aarde)
    2. Loko (de echtgenoot van Aisa)
    3. Leba
    4. Gron-ingi
    5. Luangu
    6. Fodu

Het waterpantheon met de watergeesten of Watra-Wenu’s

    1. Wenu
    2. Watra Ingi
    3. Watra Kromanti

Het bospantheon met de bosgeesten of Busi-Gado’s

    1. Busi Ingi
    2. Ampuku
    3. Kantasi
    4. Adumankama
    5. Obia

Het luchtpantheon met de luchtgoden of Tapu Winti’s

    1. Tata Yaw
    2. Opete
    3. Sofia-Bada
    4. Awese
    5. Aladi
    6. Gisri
    7. Tando
    8. Gebry
    9. Adjaini

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Winti

Aan de bovenstaande teksten kunnen geen rechten worden ontleend. Bovenstaande tekst met als bron Wikipedia staat onder licentie van Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen en is bevoegd de bovenstaande tekst te allen tijde te wijzigen of te ( laten) verwijderen. Bovenstaande tekst met bron, BAASWATERVAL is te allen tijden bevoegd de bovenstaande tekst te wijzigen of te ( laten) verwijderen. Wij van ON ONE CULTURE hebben de teksten met onderstaande bronnen NIET geschreven of herschreven. Voor vragen, opmerkingen en/of aanvulling op de bovenstaande tekst neemt u contact met ons op via het contactformulier of e-mail; info@ononeculture.nl
0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leegTerug naar de shop